“Els bancs continuaran existint”

Entrevista a Albert Cañigueral, fundador de consumocolaborativo.com i expert en economia colaborativa

Nuria Ribas Costa – És un espai ampli, amb els sostres alts i olor de fusta, situat al número 11 del Carrer Bailén de Barcelona. Hi ha molta llum, i molta gent, cadascú dins d’una bombolla imaginaria. “Aquest lloc abans era una fàbrica tèxtil.” Això ho explica tot. Baixem a un pis que hi ha per sota de la planta baixa, que continua tenint el sostre altíssim. Ens seiem en un cantó de la sala (no hi ha habitacions separades, les taules es reparteixen per l’estança i en un cantó hi ha un sofà, dos tamborets i tres cadires. És allí on ens col·loquem).

L’Albert seu al sofà i jo davant d’ell, amb la llibreta a la mà. Em mira somrient i jo miro les meves companyes que es barallen amb la càmera. Quan està tot disposat, li faig la primera pregunta: “Com has anat a parar a tot això de l’economia col·laborativa?” Torna a somriure i comença a parlar. Jo tinc la llibreta oberta i el bolígraf destapat, però escric molt poc.

“Jo estava a Taiwan: sortir del teu àmbit de confort i dels teus valors i anar a un ambient diferent et fa plantejar-te coses, i doncs aquest moment meu de susceptibilitat de les idees va coincidir amb la lectura d’un llibre, What’s mine is yours, de Rachel Botsman. Ella és la ideòloga d’aquest moviment de l’economia col·laborativa i jo em vaig animar a fer un blog en castellà sobre el tema.”

L’Albert Cañigueral és el fundador del blog consumocolaborativo.com, una pàgina que es defineix com a suport per a tot tipus de notícies i informació relacionada amb el consum col·laboratiu nascuda el 2011. Ell defineix aquesta pràctica com tota aquella colaboració feta per les persones des de sempre i a petita escala (“deixa’m 20€ que demà te’ls torno, compartim el cotxe per anar a tal lloc”) barrejada amb un nou component: Internet i les xarxes socials. El resultat és una nova dimensió d’economia que ara mateix està veient un desenvolupament espeterrant.

L’Albert, assentat ara a Barcelona, es dedica completament al consum col·laboratiu, a través del desenvolupament diari del blog consumocolaborativo.com i la representació de l’àrea hispanoparlant de OuiShare, una “comunitat oberta i global” on tenen cabuda des d’emprenedors i investigadors fins a funcionaris públics i ciutadans de tot tipus, que es dediquen dia a dia a fer real la transició cap a l’Economia Colaborativa.

Una transició i una sèrie de canvis que l’Albert percep més aviat com a un renaixement, no pas una revolució destructiva que acometi contra els esquemes tradicionals.

Un renaixement els límits del qual no estàn definits: el consum colaboratiu és molt ampli  i indeterminat, i l’Albert ho reconeix. Inmediàtament després, però, confessa: “això no em treu la son ni molt menys. A mi el que m’interessa és que la gent vagi fent coses; que no estigui definit del tot no fa que deixi de funcionar.”

Deixa un comentari

